tisdag 31 januari 2012

Strömavbrott gör saker minnesvärda! :-)

Drömsängen! <3
Långt innan vi började renovera så såg jag min drömsäng. Den var stor och hög och inbjudande så när vi väl började prata om sovrummet så var det den sängen jag såg framför mig när jag tänkte på slutresultatet. Det var tom så att jag la upp en bild på den på facebook med texten "Vill ha!!!!" i mitten på maj. Ju längre fram vi kom i planeringen (och själva arbetet) så såg jag sängen i vårt sovrum med snedtak, blottade takbjälkar och det gamla trägolvet. Det var utifrån den bilden som jag valde färg till väggarna. Du läste helt korrekt, jag valde färg. Min kära sambo har bara en färg i sitt huvud och det är vitt och enligt mig så ska sovrum vara mörka och mysiga, vitt gör det alldeles för ljust. Eftersom han den jordnära vid något tillfälle sagt att han inte var så kunnig om färger och inredning så jag fick välja så var det inget krångel. För att vara på den säkra sidan så spelade jag in honom när han säger att jag får välja alla färger utom färgen på köksluckor för då vill han vara med och bestämma (gissa vilken färg vi ska ha på köksluckorna? Helt rätt gissat, vita!). När väl färgen var inköpt tittade han inte ens i burken så det var först när färgen satt på väggen som han såg den. Kanske något manligt att vara så ointresserad av färgval eller väldigt stor tilltro till min inredningskunskap? ;-) Efter allt strul med den hemska målarväven Aldrig-aldrig-aldrig-mer-malarvav så var väggen till sist klar och då stod golvet på tur. Vi hyrde en golvslip på Bauhaus och min fina sambo slet en hel kväll för att få bort den gamla färgen.


Överraskning när alla andra
lager golv hade plockats bort.
Först trodde vi att vi inte skulle behöva göra något med golvet men sen visade det sig att det legat en plåt på golvet (antagligen har det stått en kamin där någon gång) så vi blev tvungna att jämna till det. Golvet blev iaf riktigt bra till sist. Själva betsningen gjorde vi sent på kvällen så vi var väl klara efter midnatt någon gång. Lukten satt i ett tag men nu är den helt borta :-) När väl väggar och golv var klara började man äntligen se ljuset vid tunnelns slut så att säga. Den 21 november när vi gick och la oss på madrasserna i gästrummet sa jag till han den jordnära att på söndag SKA vi ligga i vår nya säng i vårt eget sovrum. Lugn som alltid ler han och säger - ja, ja, det blir säkert bra. Men följande lördag var vi på IKEA och köpte drömsängen. På söndagkvällen började vi montera ihop den och när vi kommit halvvägs så gick strömmen! Normala människor hade kanske sagt att då får sängen vänta till strömmen kommer tillbaka men jag är lite envisare än genomsnittet och har jag sagt att jag ska sova i vår nya säng i vårt nya sovrum idag så ska jag det. Därför monterades resten av sängen ihop i skenet av värmeljus. Mysigt och lite småromantiskt och än så länge har den inte brakat ihop så vi fick nog alla pluggar och skruvar på rätt plats. Vi kommer nog aldrig glömma första natten i sovrummet....under tre täcken i totalt beckmörker! :-)


Färdigslipat golv, innan betsning.

Färdigbetsat golv!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar