måndag 13 februari 2012

Tapeter, tapeter, tapeter!

Då har bygga-upp-delen av renoveringen börjat. Har fått upp en gipsskiva i tomrummet efter den rivna garderoben och idag spacklade jag en första gång. Kommer bli många spacklingar för att dölja nivåskillnaden mellan gammalt och nytt men sen kommer väggen skymmas av kyl och frys så det ska nog bli bra i slutändan. :-)

Parallellt med uppbyggandet har jag börjat leta tapet. Gissade att det skulle ta tid men jisses vilken djungel det är! Har provat att leta på nätet men inte riktigt hittat någon bra site där man kan skriva i vad man letar efter (någon typ av sökfunktion alltså) utan de flesta har kollektioner som man i bästa fall kan bläddra i men det blir myyyycket bläddrande. Problemet är (som alltid när det gäller mig!) att jag har en rätt klar bild av vad jag letar efter, samma sak när jag letar kläder till en specifik tillställning, och då hittar man aldrig vad man letar efter. Har som sagt kollat på nätet och besökt några målaraffärer och stått och bläddrat i enorma kataloger men inte riktigt hittat "den rätta", för att inte prata om priset! Shit, vad det är dyrt med tapeter! Tur att vi bara ska ha en fondvägg som dessutom blir ännu mindre eftersom det sitter både fönster och element där. Hittade en som var riktigt snygg men är lite orolig att den är för "tjejig" och han den jordnära är ju en man och är den som tillbringar mest tid i köket (japp, lyckliga jag har hittat en grabb som gillar att laga mat och är riktigt bra på det!) så det känns inte riktigt schysst att skapa mitt favoritkök. Hur som helst så var den snygga, något tjejiga, tapeten löjligt dyr så den gick dubbel-bort!

Den kanske för tjejiga
och löjligt dyra tapeten.
 
Nu kanske man kan undra vad det är för unik tapet jag letar efter och som ingen tillverkare har tänkt på att skapa. Det är faktiskt inte något helt fantasiaktigt jag letar efter utan det är snarare färgkombinationen som inte verkar vara på modet. Eftersom köket kommer att bli vitt med vita luckor och brunt golv och brun bänkskiva så ville jag ha en vit tapet med mönster i bruna nyanser (brunt, beige, typ) och sen en eller flera starka färger, varav en skulle vara turkos. Tanken är att turkos ska bli accentfärgen, helst hade jag velat ha cerise som accentfärg men så var det ju det där med att han den jordnära också ska trivas i köket. Hittills har jag alltså inte hittat något som stämmer in på min bild av vår blivande tapet men jag har sett andra snygga så jag kanske får tänka om lite. Det viktiga för mig är att få in mer färg i vårt annars så vita kök för ärligt talat - vitt är inte en färg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar