söndag 14 oktober 2012

Månader av "friluftsliv"!

Sitter här och lyssnar på hur det borras i badrummet. Det är vattendragning på gång och om allt går enligt planerna så kan jag ta ett bad inomhus ikväll! :-) För de flesta människor (i i-länder) är väl inte en dusch eller ett bad inomhus en stor lyx men har man levt som vi de senaste 5 månaderna känns det nästan främmande att slippa gå ut för att bli ren. Under den här perioden har jag fått många kommentarer som "att ni orkar", "hur klarar ni det?", "jag skulle flyttat för länge sen" och liknande varianter på samma tema. Jag kan förstå att det verkar primitivt för utomstående och hade jag vetat att jag skulle stå i mörkret, utomhus, när det var 6 grader och duscha så hade jag kanske försökt råna en bank så vi hade kunnat ta in hantverkare och bott på hotell under tiden men det var jag lyckligt ovetande om när vi började. Tvärtom så har jag (för det mesta) varit väldigt glad att vi kunnat lösa både dusch och toalett på hemmaplan och sluppit förlita oss på välvilliga grannar och familjemedlemmar för att kunna sköta dom behoven.

Första varianten av toalett kunde ses i föregående blogginlägg Då-var-det-dags-for-nytt-badrum Då hade tak och ytterväggar rivits men vi hade behållit en yttervägg och hälften av en innervägg (vägg och vägg, en panel hängde på sniskan) så man hade lite insynsskydd och för att bättra på lite så hängde jag upp ett gammalt lakan också. :-) Det var vår första upplevelse av att kunna titta på stjärnhimlen samtidigt som man utförde sina behov. När det var en varm sommarkväll kunde det faktiskt vara riktigt mysigt.

Voila! Första varianten på
 utomhusdusch!
När rivningen fortskred så blev vi tvungna att ta bort toaletten och då blev lösningen en portabel mulltoalett i förrådet. Helt ok variant på en toalett. Tak, väggar, t.o.m. en dörr som gick att låsa. Enda nackdelen var att det var en mulltoa och för dom som inte känner till begreppet så är det en toalett utan avlopp så allt som hamnar i toaletten måste efter ett tag tömmas. Som tur är för mig så är min sambo (han den jordnära) en hyvens prick så han åtog sig den uppgiften. Evigt tacksam för det! <3 Själva duschen kunde leva kvar ett tag eftersom den egentligen inte stod i tillbyggnaden utan fortsatte in i själva
förrådsbyggnaden. Hålet som ni ser på bilden är platsen där toaletten stod. Något som tog myyycket längre tid än vi trott var att gräva upp runt avloppet för att kunna dra om det så det passade det nya badrummet. Blev lite av balansgång under en period när man skulle försöka ta sig in i duschen utan att trilla ner i hålet men vi klarade det utan några olyckor! :-)

Andra varianten på
utomhusdusch, innan
draperier sattes upp.
Det här var en (i efterhand) bra period. Duschen hade tak och tre väggar, draperi för den fjärde väggen. Som sagt lite balanserande för att ta sig in (och ut!) men det funkade. Efter ett tag försvann möjligheten att ha kvar duschen eftersom vattenledningarna skulle kopplas ur. Den nya golvplattan skulle gjutas och vattenledningar får inte gå i plattan (kolla vad jag har lärt mig!). Det betydde att det var dags för andra varianten av utomhusdusch - en duschkabin! Som de flesta duschkabiner var den här genomskinlig. Inte ett problem för han den jordnära som är en väldigt naturell människa som tycker att nakenhet är något naturligt. Jag däremot har inte direkt något emot nakna kroppar men jag tycker kanske inte att våra grannar ska behöva se oss nakna. Jag menar att nakenhet är något man själv väljer, alla människor är inte bekväma med andras nakna kroppar. Det hela löstes i alla fall med att jag med hjälp av dubbelhäftande matt-tejp lyckades sätta upp två gamla duschdraperier runt duschkabinen. En lösning som faktiskt funkade enda fram till för en vecka sen då höstvindarna lyckades slita ner draperierna. Så de senaste månaderna har vi duschat i en duschkabin på gården, i solsken, i regn, i blåst, i ljus och i mörker. Att stå och duscha och samtidigt se upp på en blå himmel med moln som seglar förbi kan faktiskt vara lite meditativt. Att inte veta var man ska lägga handduken så att den inte blir dyngsur av regnet som öser ner medan man duschar är inte riktigt lika avkopplande. Skulle kunna sammanfatta det med att utomhusduschar kan vara ett charmigt (och valfritt) alternativ om man har en riktig dusch, inomhus!


Tillbaka till toaletten! Som jag skrev så var tömningen av mulltoan inte det roligaste jobbet så glädjen var stor av flera anledningar när vi kunde koppla in toaletten igen. Den minnesvärda dagen var 3 augusti. Då var betongplattan gjuten och väggarna uppbyggda (någorlunda i varje fall) men vi var fortfarande utan tak och dörrar. Just då spelade det ingen roll för vi var så lyckliga över att ha en vattenklosett som moderna människor! ;-) Några veckor senare när jag fick gå på toaletten med paraply i ena handen, toalettpapper i andra och försöka komma på hur man knäpper upp byxorna när båda händerna är upptagna så saknade jag tak...en hel del! Det positiva med den händelsen var att vi än en gång kunde jubla när vi fick på taket på badrummet. Tror verkligen att alla svårigheter och motgångar gör att vi kommer uppskatta vårt badrum tusen gånger mer än många andra! :-)

En fungerande toalett med
 utmärkt vädring!
En blöt toalett utan tak!

Medan jag har skrivit det här inlägget så har arbetet fortgått i badrummet. Vi är nu så nära ett funktionsdugligt badrum så jag tror knappt det är sant! Den här sommaren med utomhusduschar, mulltoa och toaletter utan tak kommer vi nog aldrig glömma...kan även bero på att i takt med att badrummet har byggts har min mage vuxit. Frågan är nu - vad kommer först? Bebis eller färdigt badrum?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar