fredag 30 augusti 2013

Trädgården behöver också lite renovering!

Nu var det igen alldeles för länge sen jag skrev ett inlägg men det har faktiskt varit sommar så jag skyller på det! ;-) Sommar betyder värme och uteliv vilket i sin tur betyder att man ser mer av trädgården än insidan av huset och det är kanske därför bygget på insidan har stått relativt still under sommaren medan trädgården istället har fått lite uppmärksamhet.


Gamla tegelstenar
Vår trädgård var en gång i tiden en av de mest välskötta trädgårdarna i byn, sen flyttade han den jordnära in och sen flyttade jag in och sen började 
vi renovera och renovera lite till och plötsligt hade trädgården stått rättså orörd i några år (förutom en gräsklippning då och då). Vi har nu insett att nyckelordet för trädgården är "lättskött" eftersom 
vi är såna som gillar att ha en trädgård men inte gillar att rensa rabatter varannan dag (de förra ägarna gjorde det!). Så nu har vi en plan för att få en mer lättskött trädgård. Första steget i planen genomfördes ungefär samtidigt som tjälen gick ur marken, jag vet det för jag trodde jag försökte gräva i sten tills jag insåg att det nog var lite fruset fortfarande. Det innebar att skrapa bort så mycket singel som möjligt från framsidan av huset som möjligt, snygga till rabattkanter, lägga på ogräsduk och sen på med ny singel. I sann återvinningsanda så använde vi tegelstenar från rivningen som kantsten mellan singeln och rabatt/gräsmatta. Det ser mycket bättre ut när gräsmattan och singeln inte glider in i varandra men den största bonusen är att man slipper rensa ogräs i singeln! Tjoho! Så mycket tid som vi kan lägga på roligare saker. Helt klart värt allt jobb med att få dit ogräsduk och ny singel.



Nymålad med nya överdrag
När det var klart insåg jag att grå singel och vår fula, gråa, tråkiga, eternitfasad inte såg så färgglatt ut så jag målade singeln! Nej, klart jag inte gjorde! ;-D Däremot målade jag en gammal trädgårdsmöbel och sydde nya överdrag till dynorna. Överdraget sydde jag av textilvaxduk, funkade väldigt bra. Speciellt när man glömde dom ute över natten så blev de inte våta av dagg eller av duggregn (tror inte dom klarat ösregn). 



Efter att ha lagt lite tid på att snygga till så fick nästa projekt bli av det mer praktiska slaget - vedskjul! Jag älskar vår kamin och använder den väldigt mycket, dels för att jag är en frusen själ och dels för att det betyder att han den jordnära går omkring väldigt lättklädd då ;-) Med andra ord behövs det mycket ved. Tidigare vintrar har vi inte haft någon förvaring för veden så det har inte 
Kunde funkat som sänggavel!
riktigt gått att köpa på sig stora (billigare) vedlager utan det har blivit mindre kvantiteter ofta och dyrt (när jag inte eldat rivnings-
material förståss). Så nu var det dags att bygga vedskjul så vi kan lagra upp inför vintern. Återigen kunde vi återanvända material från rivningen. Plank som suttit i den gamla tillbyggnaden, reglar och korrugerad plast från det gamla skjulet. Lite vinklar och en pyts med bets var det enda vi behövde köpa. Det roliga var att när jag kommit en bit på väg så insåg jag att vår omålade vedskjulsvägg såg ut som sänggavlarna som visas i flera inredningstidningar. Nu skulle det här ju inte bli en sänggavel så vi valde
att betsa hela mörkbrun :-)


Gamla "trappan"
Nya trappan
När vi var inne på det praktiska spåret så kunde vi lika gärna fortsätta på det. Vi blev väl lite påverkade när skrämda gäster fick balansera på vår "trappa" vid bakdörren och insåg att det var dags att bygga en riktig trappa. Som tur var hade våra grannar precis bytt panel på sitt hus så vi fick en hög med friska, fina brädor av dom. Genom att vända den målade sidan nedåt så kunde vi betsa den sidan som faktiskt syntes i den färg vi ville. Hela bygget tog 2 timmar effektiv tid...vi har varit utan trappa sen förra sommaren... Så lätt det är att vänja sig vid tillfälliga lösningar.




Efter lite snickerijobb återvände vi till trädgården. När jag såg att vi hade humle som beblandat sig friskt med andra buskar fick jag en liten Ernst-inspirerad idé och byggde en klätterställning. Med hjälp av tunna stammar från tujorna vi kapade föregående vår, lite rep och donerat hönsnät byggde jag en sorts spaljeliknande sak som humlen kunde klättra på. Tack för den Ernst!





Äppelträdsmur
Som jag sa i början, vi siktar på en mer lättskött trädgård. Därför har vi grävt upp tre rabatter. Två har vi sått gräsmatta på (hellre klippa gräs än rensa ogräs) och den tredje väntar på att täckas med singel. När vi skulle så gräsmatta nummer två visade det sig att han den jordnära hade en lite trädgårdsarkitekt i sig. Det blidde nämligen en liten mur runt vårt gamla äppelträd, väldigt tjusigt men inte så praktiskt när man ville komma åt med gräsklipparen! Men nu när vi slipper rensa rabatter så kanske ett och annat grässtrå kan få vara lite vildvuxet! :-)




Nu är sommaren snart slut och vi har några trädgårdsprojekt att avsluta men just nu håller det gamla köket på att försvinna så mest troligt kommer nästa inlägg handla om det... Vi får väl se! :-D



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar